חיפוש באתר

עיתון יוני 2018

עיתון יוני 2018 - חלק א

עמוד 1

משולחן הוועדה לתכנון פיזי

הוועדה המקומית החליטה: התכנית לקירוי כביש בגין חוזרת לשולחן התכנון

דני טאובר- יו"ר הוועדה לתכנון פיזי במינהל הקהילתי
גלי טייג- ברין- עובדת קהילתית
אדר' אריאלה קורנפלד- מתכננת שכונתית

לפני כשלוש שנים הוצג בפנינו, בתוקף היותנו נציגי השכונה, הרעיון של קירוי שדרות בגין, בניית פארק ציבורי ועוד ועוד. ברם, הסתבר לנו שלרעיון נוספו עוד מרכיבים שלא הלהיבו אותנו, בלשון המעטה.
בכירי העירייה אכן חתרו להכנת תוכנית בשיתוף ציבור רחב, ואף התקיימו בשכונה לא מעט אסיפות ציבור בסוגיה זו. ועדיין נותרו שתי בעיות שיש לפותרן:
1. התכנית היתה גרנדיוזית למדי, דורסנית, ואף מעמידה בסכנה את עתיד השכונה; 
2. הגופים המתכננים לא שיתפו את הציבור בבניית התכנית, אלא הסתפקו ביידועו בלבד המתכננים הודו לנו במילים חמות על הערותינו, אך מתברר כי התייחסו אליהן כאל עפרא דארעא, כל זאת, כאשר בשכונה מתגוררים לא מעט אנשי מקצוע בני סמכא, הבקיאים בתחומים הרלבנטיים. בסופו של דבר, התכנית הוגשה לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה (כחלק ממסלול האישור של תוכניות מעין אלה). חרף כל זאת, לא אמרנו נואש, אלא פרצנו לאולם שבו התקיימה ישיבת הוועדה, והצלחנו. ואכן, דעתנו נשמעה. מפגישות ליליות עם יו"ר הוועדה, מאיר תורג'מן, ומר יוסף דויטש, מ"מ יו"ר הוועדה, שסיכם את הבנתו על התוכנית במילים אלו פחות או יותר: "תכנית קירוי שדרות בגין היא מגה-פרוייקט, שהשאלות הפתוחות בו מעמידות אותו במעמד של פרוייקט עתיר- סיכון". 

במילים אחרות: ביצוע של טעות עקרונית אחת בפרוייקט מסכנת לפחות שכונה אחת - בית הכרם, אם לא גם את קריית משה וגבעת מרדכי. היה לנו ברור שאם נדרוש את ביטול הפרוייקט, אזי דעתנו לא תתקבל, ולפיכך הסכמנו לקבל את הפרוייקט, אך דרשנו תיקונים מאסיביים. לקראת הדיון בישיבת הוועדה המקומית ב- 23/5/2018 העברנו לחברי הוועדה את עיקרי עמדתנו:
יש להחזיר את תכנית קירוי בגין לשולחן התכנון בשל הסיבות הבאות:
1. זיהום הקרקע ממתחם תע"ש, יש בו משום גורם סיכון עצום לאוכלוסייה.
2. לא רק שהקירוי עצמו ייצר בעיה של זיהום אוויר שאמנם אינה קיימת כיום, אלא גם לא ידוע על אף תקדים בעולם של טיפול בזיהום זה כפי שהתכנית מציעה.
3. מגדלים בני 40 קומות בחלק הצפוני אינם משתלבים בשום תכנון רציונלי של הסביבה, אלא חורגים בכל קנה מידה אפשרי מתנאי הסביבה.
4. לא הצלחנו לקבל תשובה לשאלה, מדוע מתחם תע"ש לא נכלל בתכנית, כאשר הוא בעליל חלק מהמתחם עצמו, ואף משפיע עליו. והתוצאה: הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה החליטה באותה ישיבה להחזיר את התכנית לשולחן התכנון בשל הסיבות הבאות:
- יש לצמצם את מספר הקומות במגדלים בחלק הצפוני של התכנית.
- את מספר הקומות במבנים ברח' שרייבום יש לצמצם ולהעמידו על שש בלבד.
- תנאי להפקדה הוא מתן חוות דעת בנושא איכות הסביבה לגבי זיהום הקרקע והאוויר.
- ודבר נוסף: לא נכון להתעלם מרצון המינהל הקהילתי, המייצג את התושבים.
זהו הישג לשכונה, אך נמשיך ונעקוב אחר התכנית בשלביה הבאים. אנחנו קוראים לעירייה ולשלוחותיה לשתף בפועל את ציבור התושבים, ולא להסתפק ביידוע בלבד. אנו מבקשים להודות לכל התושבים שהיו שותפים במהלך זה ותרמו שעות רבות בכתיבה ובייצוגה של השכונה בפני חברי הוועדה

הבעלים של מלון רייך מקדמים תוכנית לפינוי- בינוי של מלון רייך והסבתו למגורים.
בסוף חודש מאי הוצגה בפני הועדה לתכנון פיזי תוכנית לפינוי בינוי של מלון רייך ובניה של בניין המכיל 40 יחידות דיור.
את התכנית הציגו הנציגים של הבעלים, חברת YVEL והאדריכלית מיכל דה לה פרגולה. הייעוד כרגע של המקום הוא מעורב: תיירות, מסחר ובית אבות, אולם הם מגישים בקשה לשינוי יעוד למגורים. הסיבה לדבריהם שבנית מלון או בית אבות ידרשו כ 200- יחידות דיור, מה שיעמיס על השטח וידרוש בניה גבוהה יותר.
הפרויקט שמכיל מספר מבנים, יהיה בן 4 קומות (המצב הקיים הוא 6 קומות), עם שתי קומות חנייה תת קרקעית, הכניסה והיציאה מהחניון יהיה מרחוב שחר, תמהיל הדירות יהיה מגוון והחלק העליון של המגרש (לקראת רחוב החלוץ) מתוכנן גן ילדים.
הערות חברי הועדה ותושבים נוספים שנכחו, התמקדו בנקודות הבאות:
על פי תכנית המתאר לשכונה, שנמצאת עדיין בתהליכי גיבוש, אזור המגורים בבית הכרם הישנה הוא אזור מגורים א', המחמיר יותר ואנו נתנגד לבקשת כל יזם לשנות את היעוד לאזור מגורים ב'. כמו כן, קשה להבין מהתכניות אם מדובר ב 4- קומות או יותר.
מחצית מהעצים במגרש מתוכננים להיעקר וישנה חשיבות גדולה לשמור שטחים בהם ניתן לשתול עצים גדולים, גדר נמוכה וצמחיה מעליה. אנו מבקשים שהדבר ירשם בהוראות התכנית.
נושא החנייה והחניון: הכניסה אליו בסמוך לצומת הבנאי- שחר, עשויה להיות מסוכנת ומכבידה על הצומת ולכן יש לבחון חלופות. בנוסף, החשש שהפרויקט לא יספק מספיק מקומות חנייה לדיירים, גם אם הוא יעמוד בתקן העירוני ויוסיף הכבדה בנושא בחנייה על הרחוב. לסיכום, הועדה רואה בחיוב שינוי ייעוד המגרש ממלון למגורים- אזור מגורים א', תוך בנייה המותאמת כמה שיותר לאופי השכונה, בהיקפים צנועים שאינם מעמיסים על הרחוב והאזור.

תכנון גני משחקים בבית הכרם
התחלנו מהלך לתכנון מחודש של גן תומר וגן ביאליק בשיתוף מנהל רובע מערב מר ששון שבו, מלי מנהלת פרויקטים ממינהל תפעול, אופירה לוי הממונה על גנים ונוף מאגף שפ"ע ושי רביב מהמחלקה לעבודה קהילתית בעירייה.
מדובר במהלך שהחל לפני חודשיים ויסתיים ב- 2019 בו שני הגנים יעברו שדרוג משמעותי. בשני הגנים, אם כי בגן ביאליק בצורה משמעותית יותר, נקיים שיתוף ציבור רחב לשמוע את כל גווני האוכלוסייה בשכונה כך שנוכל להגיש לאדריכלית רשימת צרכים
שמשקפת את כל משתמשי הגן.

 

עמוד 2

קוראים כותבים

לאחרונה התבשרנו, תושבי השכונה, כי לאחר מאבק ממושך של שכנים, בשיתוף המינהל הקהילתי, וגופים נוספים, המדרשה הממוקמת ברח' החלוץ 39 ) "בית האבות" לשעבר( תאלץ לעזוב, לרווחתם של הנאבקים בהם ובהחלטת הועדה המחוזית בעיריית ירושלים אשר הנושא הועלה והובא בפניהם פעמים רבות.
מי הם תלמידות ודרות המדרשה אשר קמו עליהן תושבי האזור ופעילי השכונה?
בנות בוגרות תיכונים בארה"ב, אשר בסיום לימודיהן מגיעות ארצה לתקופה של שנת לימודים. פסק זמן בין לימודי התיכון והקולג', בשנה זו הן לומדות יהדות ומבקרות ברחבי הארץ, דבר המעמיק את זהותן היהודית ואת קשריהן עם מדינת ישראל.
לאחר שנה זו הן חוזרות לארה"ב כאשר זהותן היהודית והציונית מושפעות מאד, לעתים, חלקן אף חוזרות ארצה כעולות ובונות את ביתן בארץ. כאיש ההסתדרות הציונית העולמית והסוכנות היהודית לשעבר, הייתי שותף במאמץ החינוכי והארגוני העצום שהושקע במפעל להעמקת החינוך היהודי בתפוצות והמאבק בהתבוללות וער למשאבים הרבים מכספי עם ישראל שיוחדו לפעילות זו.
אחת הדרכים היעילות והמוצלחות בדרך להשגת המטרה הוכחה בהבאת נוער לתכניות בארץ כדוגמת תכנית זו של המדרשה. מוכרת לכולם למשל תכנית "תגלית", הדומה לה במהותה ובציפיות ממשתתפיה, אם כי זו של בנות המדרשה ארוכה יותר בזמן. הוכח, כי
ככל שהשהיה בארץ ארוכה כן רבה השפעתה. והנה, על תכנית זו קמנו, וגם יכולנו להן, גרשנו אותן מקרבנו.
האמנם מגיעות "ברכות" לעושים במלאכה ? אכן, "פוסט ציונות" בהתגלמותה, וכל מילה נוספת מיותרת. ברוך מ. רהט

המפגש שלי עם נח פלוג

אתי אברהמי, חברת הנהלת המינהל הקהילתי,
יו"ר ועדת שיפור פני השכונה ותחבורה ציבורית

את נח פלוג מעולם לא פגשתי, לא לאחר שעלה ארצה בשנת 1958 וגם לא לאחר שעבר לגור בבית הכרם בשנת 1973 . למדתי להכירו רק לפני כשנתיים, כאשר חנכו את הכיכר על שמו ברמת בית הכרם. ואני, שבאהבתי את השכונה חורשת אותה
ברגליי ונוהגת להגיע לאירועים בשכונה - החלטתי לבוא ולשמוע על האיש. נכחו במעמד מכובדים רבים: ראש העיר, מר ניר
ברקת; ראש האופוזיציה בכנסת, מר בוז'י הרצוג; יו"ר יד ושם, מר אבנר שלו; יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, קולט
אביטל; וכמובן משפחתו, אלמנתו דורוטה, ובנותיו ענת וקרנית. אז למדתי שהוא נולד ב 1925- בלודז' ושם עבר את שנות
השואה כנער ואף נשלח עם משפחתו לאושוויץ. בתום המלחמה הוא התחתן עם דורוטה, אף היא ניצולת שואה, ונולדו להם שתי בנות. נח עבד ככלכלן במשרד האוצר, כיועץ כלכלי לוועדת הכספים בכנסת, ובהמשך ייצג את ישראל כציר כלכלי בשווייץ ובגרמניה.
יותר מכול דיבר על פעילותו כגמלאי נמרץ. הישגיו למען ניצולי השואה הם אדירים: הוא בנה את מרכז הארגונים של ניצולי השואה, שייצג את צרכיהם ופעל למימוש זכויותיהם. הוא ניהל משא ומתן עם ממשלת גרמניה להשגת פיצויים לניצולים שלא פוצו בהסכמים קודמים וגם ייצג את הארגונים בפני ממשלת ישראל.
מרכז הארגונים בהנהגתו פעל להקמת קרן לרווחת נפגעי השואה בישראל, שנועדה לפתח שירותים ישירים לניצולי שואה נזקקים. כנשיא הארגון הבינלאומי למען ניצולי אושוויץ טיפל פלוג גם בעניין הנחלת זכר השואה. הוא היה בין מקימי ארגון "עמך", המעניק סיוע נפשי וחברתי לניצולים, וגם חבר הוועד המנהל של "יד ושם".
בתפקידיו אלה פעל לשימור זכרון השואה והנחלת לקחיה בארץ ובעולם. מלאת השראה מהאיש ומפועלו פניתי למשפחה, הצגתי
את עצמי והבטחתי שאאמץ את הכיכר ואדאג שכפי שמעשיו זכו להוקרה, כך גם הכיכר תתמלא בצבע ובפרחים. כשנה וחצי קיימתי קשר מתמיד עם מנהל רובע מערב ועם מחלקת הגינון בעירייה. ואכן, מערכת ההשקיה הוחלפה והותאמה לצמחייה חד-שנתית פרחונית ומלבלבת.
להישגים אין גבולות. יש רק צורך בנחישות, בסבלנות ובהתמדה.

חידוש עמדת הקומפוסט הסמוכה לכיכר דניה

יונתן פליטמן, מנהל פרויקט 'מהפח ירוק'

בית הכרם היא בין השכונות המובילות בירושלים בתחום המחזור ועשייה של קומפוסט.
רוב הכמות של הקומפוסטרים היא פרטית, אולם יש אחדים מהם הנמצאים בשטח ציבורי ומיועדים לאנשים שלא הצליחו לאתר חלקה מתאימה להצבת המיכל. עמדת הקומפוסט הציבורית הבולטת ביותר בשכונה, ואולי בירושלים עצמה, נמצאת סמוך לכיכר דניה, במעלה גן העשרים (לכיוון שיכון הריאל). במהלך הקיץ הקרוב העמדה אמורה לעבור חידוש והנגשה ויתוספו לה קיר ירוק ושלט מידע. כל זה הוא חלק מפרוייקט "תעשו מקום" ("פלייסמייקינג") של חברת עדן ומנהל פנאי של העירייה, ובשיתוף הצוות המסור של עובדי "מהפח ירוק".
תושבים המעוניינים לקחת חלק בתכנון ובהקמה מוזמנים ליצור עמנו קשר: Info@compost.org.il 

"סניף הדואר בבית הכרם הוא חלק מהמארג הקהילתי"

דוד רוטנר, דובר 'יד שרה'

ילדים שהגיעו לטיפול רפואי ב'מרכז פרנקל לרפואה דחופה', שנפתח בבית 'יד שרה' בבית הכרם, זכו לקבל, מלבד הטיפול המקצועי והמסור, "קופסת הפתעות", תרומת תושבי בית הכרם. היוזמה לתרומה היא של עובדי סניף הדואר השכונתי ברחוב בית הכרם והמנהל יוחנן בטטו. במשך מספר שבועות צוות הסניף אסף תרומות מלקוחות סניף הדואר, ונציגי הסניף לבית יד
שרה שבשכונה והעניקו את 180 הקופסאות למשה כהן, מנכ"ל יד שרה.
"קופסת ההפתעות" כללה הגדה של פסח, משחקים, קל־ פים, ספינרים ועוד דברים טובים שעושים כיף לילדים.
הקופסאות חולקו לילדים שהגיעו לטיפול רפואי, וגם ליל־ די המשחקייה לילדים עם צרכים מיוחדים הפועל בבית 'יד שרה'. אין זו פעם ראשונה שסניף הדואר תורם למשחקייה של יד שרה, כחלק מהרצון של צוות סניף הדואר להיות חלק חשוב במארג הקהילתי והחברתי בשכונה.
המרכז לרפואה דחופה בבית 'יד שרה' בבית הכרם מעניק טיפול רפואי בשעות הערב והלילה, כשמרפאות קופות החולים סגורות. ייחודו של המרכז: אגפים מיוחדים ורופאים מומחים לרפואת נשים, ילדים ופנימית. המרכז פועל בשיתוף המרכז הרפואי 'שערי צדק'. הקמת המרכז מייתרת את הצורך לפנות לבתי חולים במקרים קלים יחסית ומאפשרת טיפול זריז ויעיל. בנוסף, הוא מצמצם את חשיפתם של מטופלים לחיידקים וזיהומים.
המוקד פועל בין השעות 18:00-24:00 בכניסה נפרדת
ליד תחנת הדלק ברחוב סמדר, והטלפון הוא:* 6447. ושתהיו בריאים!

מחלום למציאות: גינה חדשה לשחרור כלבים

ליאת רומנוב

לולי הכלבה שלנו היום בת שמונה וחצי. לפני שנים, כשהיתה צעירה יותר, קיימנו את אחד הטיולים שלנו לאורך הפארק ברמת בית הכרם, כשאנחנו נאלצות להיות קשורות זו לזו ברצועה. והנה, הגענו לגן השחר, באזור המצוי בקצה רחוב הגיא. הסתכלתי על לולי, היא הביטה בי, ואז אמרתי לה: "לולי, יום אחד כל זה יהיה שלך...ושל כלבים אחרים". גן לכלבים - זה היה הרעיון; גן לשחרור כלבים בתוך מרחב גן שחר המקסים שהלך וצמח במהלך השנים. גן שבו הכלבים משוחררים, משתעשעים עם בני מינם, ומהמפגש החברתי של הכלבים נרקמות גם חברויות בין התושבים בשכונה. בתחילת הדרך שיתפתי לרעיון את בעלי הכלבים שפגשנו במהלך הטיולים, וכולם התלהבו. בשלב הבא פניתי לאנשי המינהל הקהילתי, שלשמחתי גילו עניין רב. הם הגיעו
לסייר במקום ונרתמו לקדם את הרעיון במלוא הרצינות.
בעקבות זאת הוזמנו אנשי רובע מערב מעיריית ירושלים ובסיום הסיור הבטיחו לבדוק את האפשרויות ולחזור אלינו עם תשובות. הבטיחו וקיימו! אמנם,לקח זמן לא מעט. היה צורך להזכיר מעת לעת את ההבטחה, לוודא שלא שכחו אותנו ולעמוד על המשמר שיכניסו את בניית הגן לתוכניות העבודה השנתיות...תהליך. המון סבלנות. חלפו כמה שנים, והנה בימים אלו, בשמחה ובהתרגשות, הושלמו העבודות והוקם גן הכלבים לתפארת השכונה, תושביה וכלביה. "לפעמים חלומות מתגשמים... " אנחנו
צריכים רק לעזור להם להתגשם בשיתוף התושבים, המינהל הקהילתי והעירייה. ועכשיו הכול בידיים שלנו - ליהנות מהגן ולהקפיד על טיפחו ולשומרו נקי ונעים.

חידוש עמדת הקומפוסט הסמוכה לכיכר דניה

יונתן פליטמן, מנהל פרויקט 'מהפח ירוק'

בית הכרם היא בין השכונות המובילות בירושלים בתחום המחזור ועשייה של קומפוסט.
רוב הכמות של הקומפוסטרים היא פרטית, אולם יש אחדים מהם הנמצאים בשטח ציבורי ומיועדים לאנשים שלא הצליחו לאתר חלקה מתאימה להצבת המיכל. עמדת הקומפוסט הציבורית הבולטת ביותר בשכונה, ואולי בירושלים עצמה, נמצאת סמוך לכיכר דניה, במעלה גן העשרים (לכיוון שיכון הריאל). במהלך הקיץ הקרוב העמדה אמורה לעבור חידוש והנגשה ויתוספו לה קיר ירוק ושלט מידע. כל זה הוא חלק מפרוייקט "תעשו מקום" ("פלייסמייקינג") של חברת עדן ומנהל פנאי של העירייה, ובשיתוף הצוות המסור של
עובדי "מהפח ירוק".
תושבים המעוניינים לקחת חלק בתכנון ובהקמה מוזמנים ליצור עמנו קשר: Info@compost.org 

בר-קפה שיתופי בית הכרם

במהלך החודשים האחרונים קמה קבוצה של שבעה צעירים תושבי השכונה וייסדו בר-קפה שיתופי, בלא מטרות רווח, עבור הקהילה בשכונה. הרעיון למיזם עלה בהשראת בתי קפה וברים קואופרטיביים שכאגודות שיתופיות מאפשרות לתושבים לקחת חלק בהקמת בתי קפה וברים קהילתיים, הפתוחים במשך רוב שעות היום ובכל ימות השבוע. לבלות עם חברים, להכיר אנשים אחרים מהשכונה וליהנות מאירועים תרבותיים ואמנותיים רבים, בשילוב אוכל ושתייה במחיר אטרקטיבי.
הודעת הקואופרטיב: "אנו שמחים להודיע, כי סיימנו תהליך הרשמה כאגודה שיתופית באופן רשמי ונמצאים כעת במעמד חתימה על חוזה השכירות של בית הוועד עם המנהל הקהילתי. בשלב זה אנו מחפשים שותפים נלהבים כמונו הרוצים להצטרף למשפחה! החל בחודש יוני יהיה אפשר לרכוש מניה, ובכך להפוך לחלק מהבעלים של המקום, להשתתף בקבלת ההחלטות ולהשפיע על
המקום שעתיד לשמש בית שני בשביל כולנו." אירועים קרובים יעודכנו בפייסבוק ובאמצעות המינהל הקהילתי.
______________________________________
שכתבה את הכתבה: טלל בן לולו (הדוברת שלנו) 
להצטרפות: גיא ריפקין: 0507344219 (מנהל גיוס ושיווק).
שאלות ופרטים נוספים - רון לרמן: 0509540792 (יו"ר).
הגרעין המקים: קרן לישצ'ינסקי, ג'וני הדרי, ליאם בכר, אחינועם גירון.

 

 

עמוד 3

נפרדים מאביבה כהן - De bendichamemorya

יואל בר דור – בשם כל משתתפי החוג לדוברי לדינו

אביבה כהן היתה המייסדת והמנחה של חוג הלדינו במינהל הקהילתי בית הכרם. החוג החל לפעול לפני כארבע שנים, לאחר מות בעלה האהוב. אביבה היתה הלב הפועם של החוג. היא הייתה מורה ומנחה קשוחה בעלת דרישות פדגוגיות, מחד גיסא, אך גילתה רגישות ואכפתיות הן לחוג כמכלול הן לכל אחד ואחת מהמשתתפים בו בנפרד, מאידך גיסא.
למרות השוני בגיל ובמאפיינים האחרים של המשתתפים, הפכנו עם הזמן למשפחה אחת חמה.אביבה היתה "האמא הגדולה" של השבט בהיותה מלאת רצון לתת, להעניק ולהעשיר. ניכר, שהשקיעה רבות בהכנת הפגישות.היא הפיחה רוח חיים ועניין בכל נושא שהביאה לחוגו דאגה לגיוון הנושאים - הן כאלה הקשורים לשפת הלדינו הן כאלה הקשורים להיסטוריה של יהדות ספרד הן כאלה
הקשורים לאנשים שנטלו חלק לאורכה.
בפגישות השבועיות הבאנו סיפורים/דיווחים בלדינו על מעשינו בשבוע שחלף (La semanapasada), דיברנו על מאכלים ומסורת, על פתגמים ומעשיות עממיות, על סיפורי ג'וחה ועוד ועוד. הפגישות העשירו אותנו לא רק בידיעת הלדינו, אלא גם בהכרת עצמנו. התוודענו להיסטוריה המשפחתית באמצעות הכנת כתבות ומצגות אישיות.
בזכותה חזרנו, כל אחד מאתנו, לשורשים שלנו, להווי המשפחתי של פעם ולשכונות שבהן גדלנו בארץ ומחוצה לה. חווינו נוסטלגיה מרגשת. נזכור תמיד את אביבה כמי שפתחה לנו את הדלת והזמינה אותנו אל השפה, התרבות, הפולקלור וההיסטוריה של צאצאי ספרד. יהי זכרה ברוך. רוחה תנוח בגן עדן. " Su alma ."kerepozeenganeden
למעוניינים - החוג ממשיך לפעול ופתוח לדוברי לדינו

מקהלת "דרור" חוגגת 20

לואיזה גוצקוזיק, רכזת מקהלת "דרור"

מופע חגיגי של מקהלת "דרור" לרגל 20 שנה להיווסדה התקיים בראשית מאי השנה, במלון "חן" בעיר. הבית החם וקורת הגג שהמקהלה זכתה להם הם בזכותן של הגב' זהבה ינאי, העובדת הסוציאלית; והגב' אינה גמבורג, רכזת התרבות. חברי המקהלה שרים בשבע שפות. מאז היווסדה הופיעה המקהלה במקומות רבים בירושלים ומחוצה לה, וכן בערוץ 9. היא גם זכתה לאות
הוקרה מעיריית ירושלים.
המקהלה שלנו היא למעשה משפחתנו - יחד אנו מטיילים בארץ ויחד אנו מציינים את מועדי ישראל וימי הולדת.
להישגים המרשימים הללו הובילה אותנו המנהלת המוסיקלית והאדמיניסטרטיבית של המקהלה, הגב' דינה מוצ'ניק, הידועה בנוף התרבותי הירושלמי והאהובה על כולנו. כולנו יחד מתנהלים לפי הפתגם  "השירה עוזרת לנו לחיות ולבנות".

סיכום שנה בתחום הטיפול באוכלוסיית המבוגרים

אליה בלס, עו"ס קשישים בית הכרם

אוכלוסיית הגיל השלישי בשכונה הולכת וגדלה, ואנו בלשכה השכונתית לשירותים חברתיים עושים מאמצים רבים כדי לאפשר לתושבים המזדקנים להישאר בבית בנוחות ובתמיכה המרביות. מאמצינו מתחילים בחשיבה על התוכניות הקיימות בשכונה,
מתוך הסתכלות מנקודת מבט עירונית - מה קיים? מה חסר? אילו מודלים משכונות סמוכות, מהארץ והעולם אפשר לאמץ לעצמנו בשכונה ועוד. מתוך החשיבה המעמיקה הקמנו כמה פרויקטים שונים לרווחת התושבים:
* סיירת של מתנדבים אזרחים ותיקים, שאנשיה נפגשים אחת לחודש וחצי לפעילות חווייתית. המתנדבים משובצים
בתוכניות שונות בשכונה על פי צורך וההעדפה. חלק מהמתנדבים משובצים לטיפול בקשישים המרותקים
לביתם במסגרת ביקורי בית. אחרים מעורבים בשאר פעילויות התנדבותיות מגוונות בשכונה.
* "ידידי דמנציה"- פרוייקט ארצי להעלאת המודעות לגבי אנשים הלוקים בדמנציה. במסגרת הפרוייקט ניתנות הרצאות בקהילה בנושא האמור שמטרתן שבירת הסטיגמה בנושא, עידוד תמיכה ומעורבות חברתית וחיזוק החוסן הקהילתי.
* מועדון מופ"ת לניצולי שואה- לפני כשנה נפתח מועדון מופ"ת לניצולי שואה במתנ"ס זיו.המועדון פועל שלושה ימים בשבוע ובמסגרתו נהנים המשתתפים מהרצאות, מסדנאות, מפעילות ספורט ומשתי ארוחות במהלך היום.
* קפה זיכרון - תכנית המציעה מפגש בבית הקפה דניה )הרצל 102 (, ביום חמישי הראשון בכל חודש, לאנשים הלוקים בירידה ברמה הקוגניטיבית שלהם ולבני משפחותיהם, באווירה חמה ומחבקת. המפגש הוא הזדמנות ל"התאוורר", לקבל מידע מקצועי ולפגוש אנשים השותפים להתמודדות. תודתינו נתונה לקפה דניה על האירוח.
* שיתופי פעולה עם בתי ספר בשכונה בפעילויות בין-
דוריות.
אנו מזמינים אתכם ליטול חלק בפעילויות המתקיימות בשכונה, ואף להציע רעיונות משלכם לטובת הגיל השלישי. לפרטים נוספים אפשר ליצור קשר עם עו"ס אליה בלס, טל' 02-5457863.

בית הספר ע"ש זיו ומרקס והמינהל הקהילתי פעילות בין-דורית ביום ירושלים

אלירז זוהר פינק

ביום ירושלים השנה נערכו בית הספר ע"ש זיו ומרקס והמינהל הקהילתי השכונתי לפעילות מרשימה. תלמידי כיתה ז' 5, עם מחנכם איתמר יצחק, אירחו במתחם בית הספר אזרחים ותיקים תושבי בית הכרם. תלמידי הכיתה חיברו שאלון בנושא העיר ירושלים והתחלקו לקבוצות. כל קבוצה ריאיינה אזרח ותיק ושמעו ממנו על חייו, חוויותיו וזכרונותיו מהעיר ומאתריה האהובים.
התלמידים שמעו סיפורים שונים ומרתקים על עלייתם של מרואייניהם ממקומות שונים בעולם, על חוויות מתקופת הצנע, על לחימה בשורות המחתרות, על משחקי הכדורגל לפני 50 שנה ועוד. לאחר ארוחת בוקר משותפת סיכמנו את המפגשים ונוכחנו באיזו מידה התלמידים ותושבי השכונה נהנו מהשיחה המשותפת. והנה כמה ציטוטים מהיום:
"זה אחד הימים המשמעותיים שהיו לי בזמן האחרון"; "התרגשתי לשמוע סיפורים על ירושלים שלא היכרתי"; "היה כיף לדבר ולאכול ביחד" ועוד ועוד.

פורשים כנפיים

מיכל אציל, רכזת עירונית פרויקט 'התנדבות בגיל'

כנס "פורשים כנפיים" - כנס הכנה לפרישה פרי יוזמה של עיריית ירושלים, המינהל לשירותי קהילה המחלקה לתושבים ותיקים, אשל גוינט ישראל, המשרד לשוויון חברתי, הביטוח הלאומי ורשות שוק ההון התקיים בין שלל האירועים שהתקיימו ברחבי העיר במסגרת יום המעשים הטובים. מטרת הכנס הייתה לתת טעימה בנושא של הכנה לפרישה ותקופת החיים החדשה. בכנס השתתפו למעלה מ 200- אנשים העומדים לקראת פרישה מכל רחבי העיר. הכנס כלל הרצאות בתחומים שונים ומשמעותיים כגון: היערכות לקראת פרישה, זכויות, תעסוקה ועוד.
ואיך אפשר לדבר על פרישה ויציאה לגמלאות מבלי לדבר על התנדבות? ערך חשוב המסייע להעניק משמעות בחיי האדם ואימוצו כדרך חיים בגיל הפנסיה.
רבות דובר על החשיבות שבתכנון לקראת הפרישה, הצורך בהשקעה מחשבתית כדי להכין "תכנית חיים" אישית שתתאים למנטליות, לחלומות ולרצונות של כל אחד ואחת מאיתנו. התנדבות עונה פעמים רבות על הצורך למלא את חיינו בפעילות, בתוכן משמעותי
ובתרומה הדדית אשר אינה מצריכה מאתנו השקעה כספית כלשהי ואינה נמדדת בכסף.
תכנית עירונית "התנדבות בגיל" הפועלת בשכונת בית הכרם בשיתוף המינהל הקהילתי ותנועת של"מ מכירה בחשיבות שבהתנדבות אזרחים ותיקים ופועלת במטרה לעודד ולהעלות את ערך ההתנדבות בקרב האזרחים הוותיקים בשכונה.
כנס "פורשים כנפיים" נתן במה להצבת דוכן בפני באי הכנס ולהציג את שלל אפשרויות ההתנדבות הקיימות בעיר ירושלים בכלל ובשכונת בית הכרם בפרט; זאת במטרה לעודד ולגייס מתנדבים נוספים לקחת חלק בתכנית.
"התנדבות בגיל" הפועלת בשכונה מזמינה אתכם התושבים הוותיקים בשכונת בית הכרם לקחת חלק במגוון תחומי ההתנדבות הקיימים בעיר בשכונה, לתרום מזמנכם ומניסיון חייכם למען הקהילה, לתרום ולהיתרם כאחד.
לייעוץ אישי בנושא התנדבות בשכונה ניתן לפנות לאליה כפיר - בטלפון : 050-9018928
או במייל: atmichal@jerusalem.muni 

מועדון מופ"ת בסיור במוזיאון לאמנות האסלאם

אהרון ריינגוולד, חבר במועדון מופ"ת בית הכרם

"ביקרנו במוזיאון האסלאם, שם קיבלה אותנו מדריכה. היא לא ידעה שאני עבדתי שם עוד טרם הקמת המוזיאון.
ראינו את תערוכת השעונים, תערוכה מאוד מעניינת ומרשימה.
ראיתי שעונים שלא הכרתי קודם לכן, למרות נסיוני הרב כשען בעל ותק של 60 שנה. תמיד ידעתי ששעונים נרכשים על ידי אנשים בעלי ממון רב, במיוחד שעוני זהב.
ממליץ לכולם לחזות בתערוכה הייחודית שאין דומה לה בעולם כולו".

 

 

צרו קשר:
מתנסנט חוגים הצהרת נגישות